جذب کمکهای مردمی

آمار سایت

امروز3
دیروز8
این هفته18
این ماه3
مجموع12428

آی پی بازدیدکنندگان : 3.139.107.241
Unknown AppleWebKit Unknown Wed 01 May 2024 12:17

دومین جلسه انجمن خیرین کتابخانه ساز شهرستان مشهد مقدس

رای دهی:  / 0
ضعیفعالی 

دومین جلسه انجمن خیرین کتابخانه ساز شهرستان مشهد مقدس

       محمد حسین روشنک ، عضو محترم هیئت مدیرة اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی استان، رئیس محترم کمیسیون تجارت آن اتاق و رئیس انجمن کتابخانه ساز شهرستان مشهد مقدس با اشاره به اینکه در انجمن می بایست دنبال اتخاذ روش های نوین برای جلب مشارکت های عمومی در حوزه توسعه و تجهیز فضاهای کتابخانه ای بود ؛ اظهار داشتند : "با ساخت و سازهای جدید مانند برج های مسکونی ، بازارهای بزرگ و مراکز تجاری باید در ساخت فضاهای کتابخانه ای مورد نیاز فرهنگ سازی و ضابطه سازی نماییم و به طور مثال از شهرداری بخواهیم که  برای آن دسته از سازندگان این بناها که پیش بینی کتابخانه را نیز در طرح های خود می کنند امتیازاتی قائل شود.". ایشان اضافه نمودند : "باید مردم را به وقف در حوزة توسعه و تجهیز کتابخانه های عمومی تشویق نمود.". جناب آقای روشنک همچنین بر ضرورت اطلاع رسانی تشکیل انجمن خیرین کتابخانه ساز تأکید داشتند.

 

      در ادامة جلسه هر یک از اعضای محترم حاضر در جلسه به ترتیب جناب آقایان : حجت الاسلام مقامی ، آرین منش ،     زنده دل ، عربشاهی ، مهندس غنچه ای ، مهندس کرباسی ، حقیقی و سرکار خانم ها باقرزاده ، و زمانی دیدگاه ها و نقطه نظرات خود را در زمینة رویکرد انجمن و نحوة فعالیت انجمن خیرین کتابخانه ساز شهرستان بیان داشتند.

 

    در ادامه جلسه  حجت الاسلام مقامی اظهار نمود : "باید ابتدا جایگاه کتاب و کتاب خوانی را در میان مردم جا بیندازیم تا این مهم به صورتی یک مطالبة عمومی تبدیل شده و جزئی از فرهنگ عمومی مردم شود.".

 

      آرین منش عضو دیگر انجمن نیز نیز اظهار داشت : "هدف ما در این انجمن این است که مشارکت مردم در حوزة کتاب را جلب کنیم. امّا باید قبل از هر چیز بدانیم که اولویت ما برای تحقق این امر چیست.آیا مشکل ما کمبود فضای کتابخانه ای است یا عدم رواج فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی در جامعه؟ بعد از تعیین اولویت باید طرحی را تهیه کنیم که بر آن اساس بدانیم که از کجا باید کار را شروع نماییم.". ایشان اضافه نمودند : " اینکه چرا تعداد کتابخانه و کتاب خوان در کشور ما کم است علت العلل آن به نظام آموزشی ما برمی گردد که بنیانش بر محفوظات استوار است. واقعیت این است که دولت نمی تواند در زمینة ساخت فضاهای کتابخانه ای بر اساس نیاز مردم هزینه کند و لذا باید برای این کار سراغ مردم رفت. برای این کار باید روش ما مشخص باشد که اول باید سخت افزار را در اولویت قرار دهیم یا نرم افزار را؟ ". جناب آقای آرین منش همچنین مطرح نمودند : "در زمینة گسترش فضاهای کتابخانه ای در شهرستان باید روی ظرفیت مساجد کار کرد.".

 

     عربشاهی مسئول کمیتة برنامه ریزی و اتاق فکر انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان مشهد مقدس ضمن اشاره به سابقة طرح موضوع ضرورت تشکیل انجمن خیرین در حوزه کتاب و کتاب خوانی در انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان و اتاق فکر آن انجمن اظهار داشتند : " اینکه در این ابتدا می خواهیم رویکرد انجمن خیرین کتابخانه ساز را مشخص کنیم که رویکردی فرهنگی و به تعبیری نرم افزاری باشد یا سخت افزاری اقدام شایسته و بایسته ای است. در این رابطه باید اشاره شود که وقتی موضوع ضرورت تشکیل انجمن خیرین در اتاق فکر انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان مطرح شد تأکید بر این بود که این انجمن تحت عنوان انجمن خیرین توسعه و تجهیز کتابخانه های عمومی شهرستان نامیده شود تا فعالیت های آن صرفاً به ساخت فضاهای کتابخانه ای محدود نشود و بر آن اساس اساسنامه ای هم تدارک دیده شد. با اینحال نهاد کتابخانه های عمومی کشور این ایده را پسندید و آن را تحت عنوان انجمن های خیرین کتابخانه ساز استان ها و شهرستان ها با یک اساسنامة تیپ در سطح کشور تعمیم داد.". ایشان اضافه نمودند : "همچنین در ابتدای سال گذشته آن نهاد بر اساس سند نهضت مطالعات مفید مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور کمیته های نهضت مطالعات مفید شهرستان ها را به وجود آورد. حال می توان چنین گفت که در حال حاضر در شهرستان مشهد ما سه نهاد انجمن کتابخانه های عمومی ، کمیتة نهضت مطالعات مفید ، و انجمن خیرین کتابخانه ساز را داریم که وظیفة اولی تعیین سیاست های کلی و وظیفة نهاد دوم با توجه به حضور سی دستگاه در ترکیب آن ، گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در شهرستان و وظیفة انجمن خیرین کتابخانه ساز توسعه و تجهیز کتابخانه های عمومی شهرستان ( از نظر امکانات و تعمیرات و تأمین کتب مورد نیاز ) می باشد. ". جناب آقای عربشاهی در زمینة رویکرد فرهنگی انجمن خیرین کتابخانه ساز شهرستان اظهار نمودند : "رویکرد انجمن خیرین کتابخانه ساز شهرستان در حوزة فعالیت های فرهنگی می تواند متوجة سیاستگذاری و برنامه ریزی در زمینة گسترش فرهنگ مشارکت عمومی در حوزة کتاب ، کتابخانه و کتاب خوانی مانند : فرهنگ سازی وقف در این حوزه ها ، فرهنگ سازی اهدای کتاب توسط مردم به یکدیگر و به کتابخانه های عمومی ، فرهنگ سازی امانت کتاب ، و امثال این ها باشد.".

 

مهندس غنچه ای، کارشناس مسئول محترم در بخش بازرسی در ادارة کل امور شهری استانداری خراسان رضوی و عضو محترم انجمن خیرین کتابخانه ساز شهرستان مشهد مقدس نیز در این جلسه ضمن اشاره به برخی از قوانین و مقررات در زمینة ساخت مجتمع های مسکونی اظهار نمودند : " از ظرفیت های قانونی موجود و نیز با کمک شهرداری ها و دهیاری ها می توان در امر گسترش فضاهای کتابخانه ای مورد نیاز در سطح شهرستان مشهد استفاده نمود.". ایشان همچنین اضافه نمودند : "با تشکیل یک کمیتة ساماندهی قوانین و مقررات در انجمن خیرین کتابخانه ساز شهرستان می توان از ظرفیت قوانین مختلف در زمینة جلب امکانات دستگاه های مختلف در امر کتابخانه سازی بهره برد. جناب آقای مهندس غنچه ای استفاده از نرم افزارهای مخابراتی و ارسال پیامک را برای ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی در شهرستان پیشنهاد دادند و اضافه کردند :" ارسال کتب برای سالمندان درب منازل آنان ، خواندن کتب برای این گروه سنی ، و طرح پرسش های مختلف برای مردم و سپس راهنمایی آنها به خواندن کتب مختلف برای دریافت پاسخ به آن پرسش ها ، از جمله راهکارهای دیگر تشویق عمومی به مطالعه و کتاب خوانی می باشد.".

 

     مرتضی کرباسی ، با اشاره به اینکه فرهنگ کتاب خوانی را نمی توان از ساخت فضاهای کتابخانه ای جدا نمود اظهار نمودند :" انجمن خیرین کتابخانه ساز شهرستان باید یک دپارتمانی برای ارتباط با دانشگاه ها داشته باشد.". ایشان همچنین هدایت شهرداری به ساخت کتابخانه ها در پارک های عمومی را از جمله اقداماتی دانست که  انجمن خیرین کتابخانه ساز شهرستان مشهد می تواند در دستور پی گیری های خود قرار دهد.

 

     زهرا باقرزاده ، ریاست محترم ادارة کتابخانه های عمومی شهرستان مشهد مقدس در این  جلسه هدف از تشکیل انجمن خیرین کتابخانه ساز را تأمین منابع لازم برای اجرای طرح های مختلف انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان هم در زمینة ساخت و تجهیز فضاهای کتابخانه ای و هم در زمینة گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی اعلام کردند. ایشان اضافه نمودند: " برای پیشبُرد اهداف این انجمن ابتدا باید اقدامات قابل انجام را احصاء نموده و سپس به اولویت بندی آنها پرداخته و در نهایت اجرای آنها را مورد پی گیری قرار داد.".

 

 

 

 

آدرس : مشهد – بلوار معلم – بوستان ملت – مجتمع فرهنگی و هنری امام رضا (ع) - کد پستی: 918861333
سامانه پیام کوتاه : 10002222332222
تلفکس: 05136061617