جذب کمکهای مردمی

آمار سایت

امروز3
دیروز12
این هفته49
این ماه163
مجموع12300

آی پی بازدیدکنندگان : 18.223.196.211
Unknown AppleWebKit Unknown Sat 20 Apr 2024 09:56
رای دهی:  / 1
ضعیفعالی 

 

 اساسنامه

انجمن خيرين كتابخانه ساز

شهرستان مشهد

 

 

بسم اللّه الرحمن الرحيم

اقراء باسم ربك الذي خلق

اساسنامه انجمن خيرين كتابخانه ساز شهرستان

 

 مقدمه :  

كتاب دربردارنده و نگهدارنده دانش بشري و همه رشته هاي علوم و روايتگر تاريخ بشر و جهان و ملت ها ست. 

كتاب ثبت كننده ، رهاورد هاي انسان ، دستاوردها و تجربيات نسل هاست.

كتاب بيانگر شادي ها ، تمدن ها ، فرهنگ ملت ها و حتي اقوام منقرض است.

كتاب بيانگر شادي ها ، غم ها ، آسودگي ها ،‌سختي ها ، تلاش ها ، موفقيت ها ، شكست ها ، شكوه ها و خواري هاست . 

كتاب روشنگر نيكي ها ، زشتي ها ،‌جوانمردي ها ،‌نامردمي هاست. 

كتاب مجموعه اي است از عقلانيت و جاهليت ،‌دانشگرايي و بي دانشي ، عواطف و بي عاطفگي ، احساسات ، خشونت گرايي و همه خاطره هاي تلخ و شيرين ،‌و كوتاه سخن مجموعه بيطرف همه خوبي ها و بدي هاست. 

كتاب يار صميم انسان هاست مونس تنهايي هر انسان است راهگشاي ندانسته ها و مشكل ها و چراغ روشن دانستن و توانستن است  .

كتاب دفتر آفرينش وآغاز و پايان هستي است. 

خداي متعال در كتاب است كه خلق كلام كرده است و با افريده هاي خود سخن گفته است.

اولين كلام خدا به خاتم انبيا (‌ص ) ‌درآغاز بعثت عظيم او واژه اي زيبا ي" اقرا " است " بخوان "‌ و بنام پروردگارت كه همه آفريده گي از اوست  بخوان  . 

و اين خواندن مستمرا تا قيامت انسان ها ادامه دارد مكه به او گفته مي شود اقرا كتابك كتاب زندگيت را بخوان.    

 

معجزه جاودانه خداي متعال قرآن است  كه كتاب است و يكي از دو ثقلين است  كه تمسك به آن نگه دارنده بشر از گمراهي و كجراهي است. 

ميتوان گفت كه معجزه بشر هم در كتاب است كه جامع همه آفرينش انساني است و آيينه تمام نماي انسان در اين جهان است  كه هر كس بخواهد بداند كه در اين قرون متعددي كه بر بشر گذشته انسان ها چگونه زيسته و چگونه كار كرده اند و چه تفكري و احساساتي  داشته اند و بر آنها چه گذشته است و چه اميد و آرزوها و آمال داشته اند آنرا  در كتاب بايد جستجو نمايد. 

اسلام كه دين خرد و فهم و دانش و وحي است و خداي را خير مطلق مي داند و مردمان را به مسابقه در خيرات دعوت كرده است . 

خير مستمر و مداوم را در برخي احاديث در سه چيز مي داند.

1-    چشمه اي زلال كه تشنگان بشري و نباتي و حيوانات را مدام سيراب سازد. 

2-    فرزند صالح كه با شايستگي ، اهل خدمت و امور خيريه باشد و دعاي مردمان و به ويژه اهل ايمان و ثواب مستمر الهي را به ارمغان بياورد. 

3-    كتابي كه نسل ها را به دانش و خوبي و بدي ها و شر و خير آشنا سازد اين سه موضوع (‌باقيات الصالحات )‌ مي نامد. 

 

اگر يك كتاب از جاودانه هاي شايستگي و صلاح است و ثواب مستمر دارد بديهي است كتابخانه كه جامع باقيات الصالحات مكتوب مي باشد داراي ثوابي به گستردگي جامعيت و اثر گذاري كتابخانه در طول .قرون است. 

اگر بوعلي سينا كه بيش از 7 قرن دانش او شفا بخش بيماران در جهان بوده است اذعان دارد كه در كتابخانه امير ديلمي اين دانش درماني را يافته است ثواب شفاي رنج ديدگان از امراض نصيب تاسيس كنندگان كتابخانه هم است . 

اگر هر دانشجو و طلبه و دانش اموز و استاد و دانشمند به دايره المعارف مراجعه مي كند اين دايره المعارف ها محصول ميليون ها كتابي هستند كه در كتابخانه ها دسترسي به علوم و معارف  گذشته را آسان كرده اند  . 

اگر هر نويسنده متعهد و متفكر براي  تأليف و هر سخنران مذهبي براي جامعيت هدايت  عموم به كتابخانه مي رود پايه گزاران كتابخانه ها در ثواب هدايت  و ثواب عمل كنندگان شريكند .   

اگر هر انسان فرهيخته در خلوت آسماني  كتابخانه ،‌ به معنويت ها دست  مي يابد تأسيس كنندگان  كتابخانه  در طول قرون در ثواب آن معنويت ها بهره مند هستند هر عارفي خيام گونه به كتابخانه در آيد مي يابد  كه هر كتابي خروش هزازان هزار فرياد گر ادب و فرهنگ و عرفان است كه بجاي كوزه گر نكته گر و نكته بر نكته فروش  را دارد . از اين رو هر گامي و هر كمكي و هر اقدامي كه در تأليف كتب يا جمع آوري يا تأسيس كتابخانه صورت پذيرد چون براي حفظ و تكامل ميراث بزرگ فرهنگ بشريت است و تعالي و تكامل بشر و دانش ها را دارد افتخاري انساني و ثوابي الهي و خدمتي وصف ناپذير مي باشد و چه مبارك قدمي است در اين سحر گاه علم و ادب  .

ملت و كشور كهنسال ايران در هزاران سال سابقه خود در تأسيس كتابخانه و كتابداري افتخارات جاودانه اي دارد .

 كتابخانه جندي شاپور  ،‌كتابخانه اي جهاني است  كه در روزگار كهن جويندگان دانش را در چند قرن پذيرايي كرده است.

پس از حاكميت اسلام بر ايران كتاب و كتابخانه رشدي بي سابقه يافت و در قرون سياه و تاريك اروپا دانش چين و يونان و هند و ديگر ملل در كتاب ها و كتابخانه هاي ايران و مسلمانان محفوظ ماندند و به نسل ما رسيدند.  

 پس ازتأسيس جمهوري اسلامي با توجه به اينكه انقلاب اسلامي ايران انقلابي فرهنگي بود و در رأس آن دانشمندي فقيه و پاك و سياستمداري اخلاقي و ارزشي چون امام خميني (‌ره )‌ قرارداشت  كتاب و كتابداري مورد توجه جدي مسئولان و مردم قرارگرفت و در عهد ولايت امر فقيهي ژرف انديش و نويسنده و دانشمندحضرت آيت اللّه العظمي خامنه اي  گسترش مطلوبي يافت.

يكي از نمود هاي اين گستردگي نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور بالنده ترين نهادي است كه در تأسيس كتابخانه و كتابخواني خدمات قابل توجهي داشته است. 

اقبال عموم مردم به ويژه مردمان فرهنگ دوست و اهل خيرات به اين نهاد موجب تأسيس كتابخانه هاي فراواني همراه با تحول در سيستم كتابخانه گرديد .

همت بلند مسئولان كتابخانه هاي عمومي كشور با كمك و مساعدت خيرين كتابخانه ساز باعث شد كه انجمن خيرين كتابخانه ساز تأسيس گردد و اساسنامه آن به ثبت رسمي برسد.  

واكنون زمينه براي همه اصحاب كتاب و اهل قلم و فرهنگ آماده است كه بتوانند در حد توان و وسع خويش در اين باقيات الصالحات شركت كنند و ضمن تعالي فرهنگ ملت و كشور خود توشه اي پر بركت  براي سفر آخرت ذخيره نمايند.    

 در همين راستا وبه مصداق آيه شريفه "وتعاونوا علي البر والتقوي " انجمن خيرين كتابخانه ساز در استان ها و شهرستان هاي مختلف كشور به منظور انجام وظيفه الهي و انساني در جهت گسترش دانش و آگاهي هاي بشري و دانشمند پروري و جذب ، ساماندهي منابع ، امكانات و جلب مشاركت هاي مردمي درامر مقدس كتابخانه سازي ،‌توسعه فرهنگ كتابخواني و همكاري دراداره  كتابخانه هاي عمومي بر اساس اين اساسنامه تأسيس مي گردد .   

 

 

 

فصل اول- کليات و اهداف

 ماده 1) نام انجمن :

 نام اين مؤسسه " انجمن خيرين كتابخانه ساز شهرستان مشهد " است كه در اين اساسنامه به لحاظ رعايت اختصار انجمن ناميده مي شود .

 

ماده 2) موضوع فعاليت  :

 موضوع فعاليت انجمن عبارت است از :‌

1-2) جلب مشاركت و بهره گيري از كمك هاي خيرين در جهت ساخت و توسعه كتابخانه‌هاي عمومي .

2-2) كمك به بازسازي ، نوسازي ، تجهيز و نگهداري كتابخانه هاي عمومي .

3-2) مساعدت و همكاري در اداره كتابخانه هاي عمومي و مشاركت فكري و فرهنگي در راستاي بهره برداري  بهينه و ترويج مطالعه مفيد در سطح مردم .

4-2) كمك به تأمين منابع مالي مورد نيازبراي اداره  و توسعه كتابخانه هاي عمومي .

5-2) كمك به تأمين منابع مالي كتابخانه هاي عمومي استان هاي كشور براي تأمين منابع ديداري و شنيداري با همياري مردم خير شهرستان.

6-2) دعوت از خيرين در زمينه هاي فرهنگي و اجتماعي و ارتباط مستمر و مداوم با آنان و بستر سازي براي افزايش خدمات و حمايت از خدمات آنها .

7-2) نظارت بر حسن اجرايي  حصول اهداف شرعي و قانوني خيرين مطابق توافقات في ما بين در طول حيات وزنده نگهداشتن نام و ياد آنان بعد از فوت خيّر و عمل به وصاياي آنان تا آخرين حد ممكن .

8-2)طراحي و برنامه ريزي به منظور تشويق و ترغيب جوانان به مطالعه مفيد با كمك رسانه ها و بالاخص رسانه ملي وتشويق و تقدير از خدمات خيرين .

9-2) كمك به انتشار و چاپ كتب مفيد و مورد علاقه مردم خصوصاً قشر جوان به منظور تقويت گرايش به مطالعه مفيد در جامعه و اهداء كتب به كتابخانه ها .

ماده 3) نوع فعاليت انجمن :  

كليه فعاليت هاي اين انجمن غير سياسي ، غير انتفاعي و غير تجاري بوده و ضمن رعايت كامل قوانين جمهوري اسلامي ايران ، دقيقاً بر اساس مفاد اين اساسنامه فعاليت خواهد نمود .

ماده  4) مركز اصلي انجمن :

 مرکز اصلي انجمن درشهر مشهد است و در صورت لزوم  انجمن در ساير نقاط مرتبط با حوزه جغرافيايي ديگر استان هم  مي‌توانند با موافقت مرجع صدورمجوزو نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور تأسيس و فعاليت نمايد.

تبصره 1 : انجمن ضمنحفظ شخصيت حقوقي و استقلال خود در امور مالي (دارايي ها و هزينه ها) درسايرامورازانجمن خيرين كتابخانه ساز ايرانيان كه به منظور تعيين خط مشي و سياست گذاري كلي و درراستاي اهداف كتابخانه‌هاي عمومي تأسيس شده است پيروي و تبعيت مي نمايند.

تبصره 2: اساسنامه انجمن شهرستان، پس از تأييد انجمن خيرين كتابخانه ساز استان رسميت مي يابد وهرگونه تغيير در مفاد اساسنامه بايد با هماهنگي انجمن مذكور صورت پذيرد .

تبصره 3: به منظور نظارت برحسن انجام انتخاب هيأت مديره انجمن شهرستان حضورنماينده اي ازانجمن خيرين كتابخانه ساز استان الزامي است.

تبصره 4: انجمن هر استان ملزم به ارائه گزارش عملكرد سالانه خود به انجمن خيّرين كتابخانه سازايرانيان و واحدهاي شهرستان‌ها و شهرها ملزم به ارائه گزارش عملكرد سالانه خود به انجمن استان مي باشند .

ماده 5 ) تابعيت انجمن:

انجمن تابعيت جمهوري اسلامي ايران را دارد وهيچ يك از اركان انجمن نمي تواند تابعيت آن را تغيير دهد و كليه اعضاي هيأت امناء وهيأت مديره آن التزام خود را به رعايت قانون اساسي و نظام جمهوري اسلامي ايران اعلام مي دارند.      

ماده 6 )  مدت :

«انجمن » از تاريخ تأسيس براي مدت« نا محدود» تشكيل مي گردد.

ماده 7 ) سر مايه  انجمن  :

سرمايه اوليه «انجمن » مبلغ شش ميليون ريال تماماً نقدي مي باشد كه توسط هيأت مؤسس در بدو تأسيس به نسبت مساوي پرداخت شده ودراختيار « انجمن » قرار گرفته است.

تبصره1: امکان افزایش سرمایه از طریق دریافت کمکهای نقدی و غیر نقدی همواره میسور می باشد.

تبصره2:  مالكيت اموال انجمن در مركز و سراسر كشورمالكيت عمومي است. و اعضاي انجمن حق ادعاي مالكيت در هر يك از اموال و تجهيزات انجمن را ندارد  اعضاي هيات امناء بهنگام خروج از انجمن هيچ گونه حقي نسبت به سرمايه و آورده هاي نقدي و غير نقدي در انجمن را نخواهد داشت. زيرا خدمت در انجمن رايگان است.

ماده 8)  مؤسسين انجمن:

مؤسسين اوليه انجمن :1 - ...........  2 - .......... 3- ............ 4- ............ 5-............ مي باشند.

تبصره : پس از تأسيس انجمن و انتخاب اعضاء هيأت امناء ، هيأت مؤسس كليه حقوق و اختيارات خود را به هيأت امناء واگذارنموده  واز آن پس هيچگونه مسئوليتي تحت عنوان مؤسس  نخواهد داشت . 

 

فصل دوم - ارکان انجمن

ماده 9)  ارکان انجمن :  

الف ) هيات موسس كه پس از تاسيس و انتخاب هيات امناء مسئوليت آن پايان مي يابد.

ب) هيأت امناء.

ج ) هيأت مديره .

د )  مدير عامل (رئيس مؤسسه) .

ه ) بازرسان قانوني .

ماده 10) هيأت امناء : 

مجمع عمومي هيأت امناء متشكل از............نفر ازاشخاص حقيقي يا حقوقي بوده و توسط موسسين انتخاب مي شوند  كه عالي ترين مرجع تصميم گيري درانجمن است و به صورت عادي يا فوق العاده تشكيل مي شود.اعضاي هيات موسس انجمن ورئيس اداره كتابخانه هاي عمومي شهرستان مشهد نيز جزء اعضاء هيات امنا مي­باشند.

تبصره 1: درصورت استعفا ، فوت ، شهادت یا عدم توانایی انجام وظیفه هريك ازاعضاء ‌هيأت امناء ، مجمع عمومي هيأت امناء ‌در اولين جلسه خود نسبت به انتخاب عضو جايگزين اقدام مي‌نمايد.

تبصره 2: هيأت امناء دراولين جلسه خود يكنفرازاعضاء را بعنوان رئيس هيأت امناء انتخاب مي‌نمايد.

تبصره 3: هيات امناء يك نفر از اعضاء، ترجيحا رئيس هيات امناء را به عنوان عضو هيات امناء‌ انجمن خيرين كتابخانه ساز استان معرفي مي نمايد.

تبصره 4: نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور به عنوان مرجع تشخيص عدم مغايرت مصوبات مجمع عمومي هيأت امناء با قانون تأسيس و نحوه اداره كتابخانه‌هاي عمومي و ساير قوانين جاري كشور مي‌باشد .

ماده 11) تشكيل جلسات مجمع عمومي عادي هيأت امناء :

  • مجمع عمومي عادي هيأت امناء حد اقل سالي  يك بار در خرداد ماه تشكيل خواهد شد. براي رسميت جلسات حضورنصف بعلاوه يك اعضا  ضروري است  و جهت تصويب هر موضوعي  نيز رأي موافق با اكثريت اعضاء حاضر ضرورت دارد . 
  • دعوت براي مجامع عمومي كتبي بوده و حد اقل 10 روز قبل از تشكيل آن به اطلاع كليه اعضاء خواهد  رسيد . در صورتي كه در دعوت نخست اكثريت حاصل نشد ، جلسه دوم به فاصله 15 روز بعد تشكيل و با هر تعداد اعضاء  حاضر جلسه رسميت خواهد يافت . 
  • مجمع عمومي عادي  هيأت امناء ممكن است بنا به ضرورت، قبل از سر رسيد مجمع عمومي عادي  به صورت فوق العاده در اموري كه از وظايف مجمع عمومي عادي است به تقاضاي  هيأت مديره يا بازرس ( بازرسان ) يا يك سوم اعضا ء هيأت امناء تشكيل شود .

 

 

ماده 12) وظايف و اختيارات مجمع عمومي عادي هيأت امناء :

1-12 ) تدوين وتصويب برنامه هاي كوتاه مدت و ميان مدت و بلند مدت انجمن برمبناي سياست هاي كلي  وخط مشي ها و برنامه هاي كلان  و راهبردي انجمن خيرين كتابخانه ساز ايرانيان براساس تبصره 1 ذيل ماده 4 اين اساسنامه.

2-12 ) انتخاب اعضاي اصلي وعلي البدل هيأ ت مديره و بازرسين انجمن (‌ با حضور نماينده انجمن خيرين كتابخانه ساز استان به منظور نظارت بر حسن اجراي انتخابات و اساسنامه و با تاييد و امضاي وي رسميت خواهند يافت. 

3-12 ) بررسي وتصويب عملكرد هيأت مديره ، بودجه ساليانه ، ترازنامه ، حساب ها ، صورت هاي مالي و استماع گزارشات بازرسان قانوني وارائه گزارش عملكرد سالانه به انجمن خيرين كتابخانه ساز استان.

4-12) بررسي و تصويب كليه آيين نامه هاي مورد نياز انجمن از جمله آيين نامه هاي مالي و معاملاتي  واستخدامي. 

  5- 12) ايجاد صندوق قرض الحسنه به منظوركمك به پروژه هاي خيّرين كتابخانه ساز پس ازكسب مجوزهاي مربوطه  .

6-12) تعيين ميزان حق الزحمه مدير عامل و بازرسان انجمن در صورت نياز .

7-12 ) تصويب اساسنامه انجمن شهرها در انجمن شهرستان بر اساس تبصره 2 ذيل ماده 4 اين اساسنامه. 

8-12 ) تصميم گيري در مورد ايجاد واحدهاي انجمن در شهرهاي تابعه و تعيين حدود اختيارات و وظايف آنها بر اساس ماده 4 اين اساسنامه.   

9-12) استماع  و رسيدگي به گزارش هيأ ت مديره و بازرس ( بازرسان ) .   

10-12) انتخاب روزنامه كثير الانتشار جهت درج آگهي ها و دعوت نامه ها .  

11-12) انتخاب اعضاء  جديد ‌هيأت امناء و تعيين عضو جانشين هيأت امناء طبق مندرجات تبصره 1 ماده 10.

12-12) انتخاب نماينده انجمن شهرستان در انجمن خيرين كتابخانه ساز استان.

ماده13) تشكيل جلسات مجمع عمومي فوق العاده هيأت امناء :   

مجمع عمومي فوق العاده هيأت امناء با شرايط زير تشكيل خواهد شد. 

1- 13 ) با درخواست اكثريت هيأت مديره يا بازرس  .

2-13 )  با درخواست  يك سوم از اعضاء هيأ ت امناء  .

تبصره  : ساير شرايط دعوت و حد نصاب تشكيل  مجمع عمومي  فوق العاده هيأت امناء همانند مجمع عمومي عادي مي باشد.  

ماده 14)  وظايف و اختيارات مجمع عمومي فوق العاده هيأت امناء : 

1-14)  تغییر نشانی انجمن .

2-14) الحا ق يا حذف و يا تغيير موادی از اساسنامه بر اساس تبصره 2 ذيل ماده 4 اين اساسنامه .

3 -14) افزايش يا كاهش سرمايه انجمن .

4-14) اتخاذ تصميم درمورد انحلال انجمن و واحدهاي شهري وابسته به آن براساس ماده 30 اين اساسنامه.

5 -14) انتخاب مديران  تصفيه در صورت تصويب انحلال انجمن . 

6-14)  داوري در موارد اختلافات فیمابين اركان انجمن . 

7-14) عزل بعضي از اعضاء يا كل اعضاء هيأت مديره و بازرسين ونماينده انجمن شهرستان در انجمن خيرين كتابخانه ساز استان، قبول و بررسي استعفاء اعضاء هيأت مديره و بازرسين و انتصاب اعضاء علي البدل و تعيين  كسري اعضاء تا سررسيد مجمع عمومي عادي .

ما ده 15 ) نحوه دعوت جلسات  :

دعوت از هر يك از جلسات مجامع عمومي هيأت امناء توسط رئيس هيأت امناء به وسيله ارسا ل دعوتنامه كتبي از طريق پست سفارشی و يا درج آگهي درروزنامه كثير الانتشارمنتخب انجمن به عمل مي‌آيد.  فاصله بين دعوت مجمع هيأت امناء تا تشكيل آن حداقل 10 روز و حداكثر 40 روز خواهد بود

ماده 16) نحوه تشكيل جلسات هيأت امناء‌ : 

مجامع عمومي هيأت امناء توسط هيأ ت رئيسه اي مركب از يك رئيس ،يك دبيرو يك ناظراداره مي شوند .

تبصره : اعضاء هيأت رئيسه نبايد از بين كانديداهاي هيأت مديره و بازرسان باشند و با اعلام قبولي نامزدي خود در مجمع عمومي هيأت امناء و تاييد اداره كتابخانه هاي عمومي شهرستان انتخاب خواهند شد .

ماده 17) تصمیمات مجامع هيأت امناء  :

تصميمات در جلسات هيأت امناء عادي همواره با رأي اكثريت حاضرين در جلسه رسمي  معتبر می باشد و درمورد جلسات هيأت امناء فوق العاده با تصویب دوسوم اعضاء معتبر خواهد بود .

ماده 18)  هيأت مديره :

انجمن به وسيله هيأت مديره اي مركب از .... نفر عضواصلي  كه يك نفر از اعضاء‌ ، رئيس اداره كتابخانه‌هاي عمومي شهرستان مشهد مقدس مي باشد و دو نفر عضو علي البدل كه توسط هيأت امناء از بين اعضاء و يا خارج از آنها براي مدت دو سال انتخاب مي شوند اداره مي شود. عضويت در هيأت مديره قابل انتقال بغير نمي باشد.  

 

تبصره 1: شركت اعضاء هيأت مديره در جلسات آن ضروري است وغيبت هر يك از اعضاء‌ بدون عذر موجه و بدون اطلاع قبلي تا سه جلسه متوالي در حكم استعفاي عضو غايب محسوب مي شود .  

تبصره 2 : انتخاب مجدد اعضاء هيأ ت مديره بلامانع است.

ماده 19) تصميمات هيأت مديره : 

تصميمات هيأت مديره همواره با اكثريت  آراء  موافق حاضر در جلسه رسمي معتبر مي باشد . جلسات هيأت  مديره  با حضور اكثريت اعضاء ‌رسميت مي يابد .

ماده 20) رئيس و نايب رئيس هيأت مديره : 

هيأت مديره از بين اعضاي خود يك نفر را به سمت رئيس هيأت مديره و يك نفر را به عنوان نايب رئيس هيأت مديره و يك نفر را بعنوان خزانه دار انجمن  انتخاب كرده و همچنين مي تواند براي اعضاي خود سمت هاي ديگري تعيين نمايد .

ماده 21) اختيارات و وظايف هيأت مديره :  

هيأت مديره نماينده قانوني و تام الاختيار انجمن بوده و به جز درباره موضوعاتي كه اتخاذ تصميم و اقدام در مورد آنها طبق قانون و اساسنامه در صلاحيت هيأت امناء مي باشد مي تواند در كليه امور مداخله و اقدام نمايد و نيز بدون هيچ محدوديتي داراي اختيارات مشروحه ذيل مي باشد:

امور اداري انجمن از هر قبيل،تهيه برنامه ها و طرح هاي مورد نياز انجمن و تنظيم بودجه و تعيين و  پرداخت حقوق و انجام هزينه ها و رسيدگي به محاسبات، تهيه آيين نامه هاي داخلي، اجراي تصميمات هيأت امناء ، اداري، ديون و وصول مطالبات، تأسيس شعب و نمايندگي پس از تصويب هيأت امناء، انتخاب و انتصاب و استخدام متخصصين و كارمندان و كارگران، عقد هر گونه پيمان با شركت ها و بانك ها و ادارات و اشخاص و همچنين انجام معاملات بنام انجمن، مشاركت با ساير مؤسسات و شخصيت هاي حقيقي و حقوقي، استقراض يا رهن و تحصيل اعتبار و وام دادن و وام گرفتن از بانك ها و اشخاص و مؤسسات و بازكردن حساب جاري و ثابت در بانك‌ها، دريافت وجه از حساب‌هاي انجمن ظهر نويسي و پرداخت بروات و اسناد و سفته ها و هزينه‌ها، پيگيري دعاوي و مرافعات انجمن چه مدعي باشد و چه مدعي عليه در تمام مراحل با تمام اختيارات از رجوع به دادگاه هاي صالحه  عمومي ، تجديد نظر ، ديوان عالي كشور ، ديوان عدالت اداري ، شوراهاي حل اختلاف و كليه مراجع قضائي،اداري و غيره، انتخاب وكيل و وكيل در توكيل و دادن اختيارات لازمه به نامبرده و عزل آن، قطع و فصل دعاوي با حق صلح و سازش.

تبصره 1: اختيارات هيأت مديره منحصر به موارد فوق نيست و شرح موارد مذكور صرفاً جنبه تمثيلي داشته و در حدود مقررات صدر ماده حاضر، به هيچ وجه به اختيارات هيأت مديره خللي وارد نمي سازد.

تبصره 2: هيأت مديره مي تواند بخشي از وظايف و اختيارات خود راطي ابلاغ رسمي به مدير عامل محول نمايد.

ماده 22) صاحبان امضاي مجازانجمن :

مقرر گرديد تا كليه عقود و قراردادهای مؤسسه با امضاء متفق سه نفر، رئیس هیأت مديره و مدیر عامل  وخزانه دا ر همراه با مهر مؤسسه و کلیه امور مالی  و بانکی و اداری و  اسناد و اوراق تعهد آور و بهاء دار از قبیل  چک، سفته ،‌برات با امضاء متفق دو نفر از سه نفر (با امضاء ‌ثابت خزانه دارو رئيس هيأت مديره يا مدير عامل ) همراه با مهر مؤسسه و سایر اوراق و مكاتبات عادي و اداري و روزمره با امضاء  مدير عامل همراه با مهر مؤسسه معتبر باشد.

ماده23) مدير عامل ( رئيس مؤسسه ) :

مدير عامل ( رئيس مؤسسه ) بالاترين مقام اجرايي انجمن مي باشد كه توسط هيأت مديره و براي مدت دو سال از بين اعضاي هيأت مديره و يا خارج از آن تعيين مي گردد مدير عامل ، خواه از بين اعضاء‌ هيأت مديره و يا خارج از آن انتخاب شود نبايد دوره مديريت وي از دوره هيأت مديره بيشتر باشد. انتخاب مجدد وي طبق مقررات اين اساسنامه بلا مانع است.

تبصره: حدود اختيارات و وظايف و حقوق  مديرعامل (رئيس مؤسسه) با پيشنهاد هيأت مديره و تصويب هيأت امناء تعيين خواهد شد.

ماده 24) ترتيب انتخاب بازرسان :

هيأت امناء نسبت به انتخاب يك نفر بازرس اصلي و يك نفر بازرس علي البدل براي مدت يكسال اقدام مي كند و انتخاب مجدد آنها بلامانع است. بازرس اصلي و علي البدل انجمن مي تواند از بين اعضاء يا خارج از آنها انتخاب شود.

ماده 25) وظايف و اختيارات بازرسان  :

وظايف بازرسان شامل با زرسي از روند انجام فعاليت هاي انجمن، نظارت بر حسن اجراي مصوبات مجمع عمومي ، هيأت امناء ، هيأت مديره ، ارائه گزارش به هيأت امناء ، تهيه گزارش حسابرسي مالي و اظهار نظر نسبت به گزارش عملكرد هيأت مديره براي هيأت امناء مي باشد و براي تحقق آن كليه مديران و كاركنان انجمن موظف به همكاري هستند.

 سايروظايف بازرس نيز بشرح ذيل مي باشد: 

1-    بررسي كليه اسناد و اوراق مالي و تهيه گزارش براي هيأت امناء :

2-    مطالعه گزارش سالانه هيأت مديره اعم از مالي و غير مالي و تهيه گزارش عملكرد براي اطلاع هيأت امناء .

3-    گزارش هر گونه تخلف هيأت مديره از مفاد اساسنامه به هيأت امناء .

4-    اظهار نظر كتبي درباره صحت صورت دارائي ، عملكرد و مطالب و اطلاعاتي كه مديران دراختيار هيأت امناء گذاشته اند . 

تبصره :‌ بازرس مي تواند بدون داشتن حق رأي در جلسات هيأت مديره شركت نمايد.

 

فصل سوم - بودجه و سال مالي

ماده 26) بودجه انجمن :

بودجه  انجمن از طريق دريافت هدايا،اعانات ،قبول وصيت ،وقف، حبس اموال،فعاليتهاي مجازدر چارچوب اهداف و ساير كمكهاي مردمي ،دولتي يا بين المللي كمك هاي مجاز بين المللي بر حسب قوانين و مقررات كشور  تأمين مي شود .

تبصره1 : انتشاروفروش قبض جهت اخذ كمكهاي مردمي درمعابر و اماكن عمومي و خصوصي ممنوع است.

تبصره 2: برپائي چادرونصب صندوق درمعابرعمومي پس ازتأييد شهرداري منطقه وبا اطلاع كتبي به نيروهاي انتظامي امكان پذير است.

تبصره 3 : كمكهاي نقدي افراد بايد ازطريق سيستم بانكي به حساب مؤسسه منظور يا در قبال ارائه رسيد در محل مؤسسه دريافت شود و كمكهاي غير نقدي  نيز در قبال ارائه رسيد به اهداء كننده صورت گيرد.

 تبصره 4 : هرگونه كمكهاي ( خارجي ) ‌بين المللي قبل از دريافت بايستي با نظر مرجع صدور مجوز صورت گيرد و شرح كمكهاي دولتي بايستي بلافاصله به مرجع صدور مجوزگزارش شود. 

تبصره 5 : فعاليتهاي مجاز به فعاليتهاي قانوني كه بر اساس ضوابط و مقررات جاري كسب درآمد صورت مي گيرد گفته مي شود مشروط  به اينكه اين درآمد پيرامون فعاليت در چارچوب اهداف اساسنامه انجام پذيرد و به لحاظ غير تجارتي بودن مؤسسه هرگونه عملي و داد و ستدي كه در كلمه تجارت صورت گيرد ممنوع است. 

 

 

ماده 27) سال مالي : 

سال مالي انجمن از اول فروردين ماه هر سال شروع و به آخراسفند ماه همان سال خاتمه مي يابد به استثناي سال اول كه ابتداي آن از تاريخ تأسيس انجمن مي باشد.

ماده 28) تقديم ترازنامه :

ترازنامه هر سال بايد حداكثر ظرف سه ماه پس ازانقضاي سال مالي انجمن براي تصويب به هيأت امناء تقديم گردد.

ماده29) مفاصا :

تصويب ترازنامه و حساب سود و زيان هر دوره مالي انجمن از طرف هيأت امناء براي هيأت مديره به منزله مفاصا حساب براي همان دوره مالي خواهد بود.

 

فصل چهارم - انحلال

ماده 30) انحلال انجمن :

انحلال انجمن پس از پيشنهاد هيأت مديره  يا يكي از اعضاي هيأت امناء و تأييد و تصويب مجمع عمومي فوق العاده هیأت امناء و با رأي موافق دو سوم اعضاء‌ با تأييد و موافقت نهايي انجمن خيرين كتابخانه ساز استان خواهد بود. در صورت انحلال انجمن ، مجمع عمومي فوق العاده هیأت امناء پنج نفر را به عنوان هيأت تصفيه انتخاب و اين هيأت موظف خواهد بود پس از رسيدگي به حسابها و تصفيه بدهي ها و وصول مطالبات باقيمانده و تعيين دارايي مسلم (‌اعم از منقول و غير منقول ) ‌دارايي انجمن را با تصويب مجمع عمومي و تحت نظارت كميته اي از نماينده ولي فقيه در سازمان اوقاف و امور خيريه و نمايندگان وزارت امور اقتصاد و دارايي و نيروي انتظامي به نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور واگذار نمايد. هيأت مذكور موظف است يك نسخه از شرح كامل اموال و املاك واگذار شده را به مراجع ذيربط ارائه نمايد.

 

فصل پنجم متفرقه

ماده31) موضوعات پيش بيني نشده :

مسايل و موضوعاتي كه در اين اساسنامه ذكر نشده است مشمول مقررات مؤسسات غيرتجاري و ساير قوانين و مقررات جاريه ايران از جمله قانون تأسيس و نحوه اداره كتابخانه هاي عمومي كشور مصوب  17/12/1382 مجلس شورأي اسلامي و مسایل و موضوعات داخلی موسسه که در این اساسنامه پیش بینی نشده بنا به تصمیم اعضاء هیأت امناء خواهد بود.  

ماده 32) عدم تخصیص سود  به اعضاء : 

اعضاي هيأت مؤسس ، هيأت امناء ، هيأت مديره ، بازرس يا بازرسان و منسوبين درجه يك آنها هيچ گونه             سود ، درآمد و يا منافعي از محل انجمن نداشته و نخواهند داشت .

ماده 33) تصويب اساسنامه :

اين اساسنامه در5 فصل و 33 ماده و24 تبصره تنظيم و در تاريخ   /  /   سال شمسي تنظيم و به امضاء كليه مؤسسين اوليه انجمن رسيده است.

 دریافت فایل word - دریافت فایل pdf

آدرس : مشهد – بلوار معلم – بوستان ملت – مجتمع فرهنگی و هنری امام رضا (ع) - کد پستی: 918861333
سامانه پیام کوتاه : 10002222332222
تلفکس: 05136061617