جذب کمکهای مردمی

آمار سایت

امروز5
دیروز5
این هفته20
این ماه69
مجموع12494

آی پی بازدیدکنندگان : 3.147.89.24
Unknown AppleWebKit Unknown Wed 08 May 2024 22:38
رای دهی:  / 0
ضعیفعالی 

(به نقل از خبرگزاری عرش نیوز)

30 درصد کتابخانه‌های عمومی مشهد توسط خیرین واگذار شده است .

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی مشهد گفت: 30 درصد کتابخانه‌های عمومی مشهد توسط خیرین ساخته و واگذار شده است.

به گزارش عرش نیوز،از مشهد زهرا باقرزاده صبح امروز در نخستین جشنواره منطقه ای خیرین کتابخانه ساز که در مجتمع فرهنگی هنری امام رضا (ع) برگزار شد؛ اظهار داشت: خیرین ما باید بدانند که کتابخانه سازی نیز همچون مدرسه سازی یکی از نیازهای مهم جامعه محسوب و نیازمند مشارکت های مردمی است.

وی با اشاره به این که هویت بخشی انجمن کتابخانه های مشهد، تهیه بانک اطلاعاتی و شناسایی خیران در این حوزه از مهم ترین اهداف برگزاری نخستین جشنواره منطقه ای خیرین مدرسه ساز است؛ تصریح کرد: این جشنواره در دو مرحله به شکل منطقه ای و در مراحل آخر به شکل استانی و رقابتی انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: برگزاری چنین جشنواره هایی می تواند به ارتباط بیشتر خیرین با کتاب و کتابخانه سازی کمک کند و نوعی فرهنگ سازی در این مسیر شود.

وی تصریح کرد: درحال حاضر ۹ کتابخانه در مشهد به طور کامل از طرف خیرین واگذار شده است که در قالب کتابخانه های عمومی فعالیت می کنند و کتابخانه های ثارالله، رضوی و هجرت از آن جمله هستند.

باقرزاده افزود: ۳۰ درصد کتابخانه های عمومی مشهد توسط خیرین ساخته و واگذار شده است.

کمبود ۱۱ هزار کتابخانه عمومی در خراسان رضوی

در ادامه کارشناس جرم شناسی دادگستری کل خراسان رضوی گفت: سرانه کتاب خوانی در کشور ۲ دقیقه در شبانه روز است که با ترکیب سرانه مطالعه کتاب های درسی به ۶ دقیقه در شبانه روز در کشور افزایش یافته است.

علی خالقی با بیان این مطلب که در کشورهای توسعه یافته میزان این سرانه به ۴ ساعت می رسد؛ اظهار داشت: بیش از ۲ هزار کتابخانه در کشور تأسیس می شوند که به این ترتیب خراسان رضوی ۱۱ هزار کتابخانه عمومی کم دارد.

وی ادامه داد: با افزایش ساخت کتابخانه ها و امنیت آنها می توانیم اعتماد خانواده را اضافه کنیم تا فرزندان خود را با آرامش به مکان های مطالعه بفرستند و باعث افزایش سرانه مطالعه در کشور شویم.

خالقی بیان داشت: استانداردسازی کتابخانه ها در قالب مجهز شدن آنها از سیستم های هوشمند و تهیه کارت های دیجیتال برای دانش آموزان و ارسال پیامک برای خانواده ها از جمله مهمترین مواردی است که باید به آن توجه کنیم.

عضویت ۸۰۰۰ نفر در کتابخانه های مشهد

در ادامه مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با بیان این مطلب که سرانه فضای کتابخانه های مشهد ۲۸ درصد است گفت: حدود ۵۱ درصد مردم جامعه از کتابخانه های عمومی استفاده می کنند.

امیرالله شمقدری اظهار داشت: کتابخانه تضمین کننده سلامت افراد و قلب تپنده جهان است؛ این در حالی است که از جمعیت ۳ میلیون نفری مشهد تنها ۸ هزار نفر عضو کتابخانه های این کلان شهر مذهبی هستند.

وِی با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی رشد ساخت کتابخانه های خراسان رضوی تصریح کرد: اسفند سال ۹۱ تعداد کتابخانه های عمومی به ۱۷۳ کتابخانه می رسید که تاکنون این تعداد به ۱۸۹ کتابخانه افزایش یافته است.

شمقدری ادامه داد: خراسان رضوی رتبه تک رقمی در میزان مشارکت مردم دارد از این رو با برگزاری چنین جشنواره هایی می توانیم ارتباطات بیشتری با خیرین در همه اصناف برقرار کنیم که امیدواریم نتیجه قابل قبولی به دست آوریم.

آدرس : مشهد – بلوار معلم – بوستان ملت – مجتمع فرهنگی و هنری امام رضا (ع) - کد پستی: 918861333
سامانه پیام کوتاه : 10002222332222
تلفکس: 05136061617