جذب کمکهای مردمی

آمار سایت

امروز10
دیروز6
این هفته10
این ماه59
مجموع12484

آی پی بازدیدکنندگان : 3.147.238.70
Unknown AppleWebKit Unknown Mon 06 May 2024 22:35
رای دهی:  / 0
ضعیفعالی 

جشنواره خیرین کتابخانه‌ساز در مشهد برگزار می‌شود

مدیر کل اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی گفت:

اولین جشنواره خیرین کتابخانه ساز مشهد در راستای جلب مشارکت بیشتر خیرین در حوزه کتاب و ساخت کتابخانه برگزار می شود.

 

به گزارش گروه فرهنگ و هنر شهرآراآنلاین امرالله شمقدری ظهر چهارشنبه در نشست خبری انجمن خیرین کتابخانه ساز مشهد که در کتابخانه باهنر مجتمع امام رضا(ع) برگزار شد اظهار داشت: روز دوشنبه 19/12/92 ساعت 18 اولین جشنواره منطقه ای خیرین کتابخانه ساز شهرستان مشهد در مجتمع فرهنگی امام رضا(ع) برگزار می شود.

شمقدری عنوان کرد: اگر هر یک از اعضای سازمان های مختلف در استان در حوزه ساخت کتابخانه ها قدمی بردارد کار بزرگی در حوزه ساخت کتابخانه ها انجام می شود به همین جهت اول آبان ماه سال آینده این جشنواره در سطح استان خراسان رضوی برگزار خواهد شد.

افزایش 10 درصدی کتابخانه‌های خراسان در سال جاری

مدیر کل اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی ضمن اشاره به 189 باب کتلابخانه موجود در استان خراسان رضوی که نسبت به سال گذشته افزایش 10 درصدی داشته اند گفت: امکان دوبرابر شدن این آمار وجود داردچرا که خراسان رضوی و به ویژه مشهد به‌ عنوان پایتخت معنوی و فرهنگی کشور شایستگی و ظرفیت بالایی در این زمینه دارد.

وی با بیان اینکه خیرین کتابخانه ساز سبب ترغیب دیگران برای ورود در این حوزه شده و صدقه جاریه را در زمینه کتابخانه سازی در استان افزایش می دهند تصریح کرد: این انجمن نوپا قدم‌های بزرگی در حوزه کتابخانه های عمومی و فرهنگ سازی برای جذب خیرین برداشته که ازجمله آنها می توان به رشد 10 درصدی کتابخانه های خراسان رضوی درسال جاری توسط خیرین اشاره کرد اما امیدواریم این رقم در سال آینده به 50 درصد از محل خیرین افزایش یابد.

وی با اشاره به جشنواره خیرین کتابخانه ساز ابراز کرد: در این جشنواره که با حضور خیرین برتر مشهد و شهرستان‌ها و مسئول نهاد مشارکت‌های کشور و مدیر کل امور کتابخانه های تهران و همچنین مسئولان استانی برگزار می شود از خیرین برتر تقدیر به عمل می آید.

سرانه فضای کتابخانه در خراسان رضوی 64 هزار متر مربع است

شمقدری گفت: سرانه فضای کتابخانه در خراسان رضوی 64 هزار متر مربع است که تا پایان برنامه پنجم باید به دو برابر افزایش یابد که این گسترش به 60 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی نهاد کتابخانه‌های عمومی را یک نهاد غیر دولتی دانست که بخشی از منابع آن از محل منابع دولتی و بخشی از محل منابع خصوصی تامین می شود.

شمقدری در پایان اظهار کرد: توسعه کمی و کیفی کتابخانه ها جز با همکاری همه مسئولان و مردم امکان پذیر نخواهد بود و این جشنواره می‌تواند نقطه آغازی برای شروع گام‌های بزرگتر در راستای گسترش و ترویج فرهنگ کتابخانه‌سازی شود.

فرهنگ‌سازی برای جذب مشارکت خیرین در کتابخانه‌سازی

زهرا باقر زاده رئیس اداره کتابخانه های مشهد نیز در ادامه این نشست عنوان کرد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در حوزه کتابخانه و کتابخوانی و با توجه به ظرفیت پایتخت معنوی کشور بر آن شدیم تا با فراهم آوردن بستری از مشارکت های خیرین در این عرصه استفاده کنیم.

باقرزاده 30 درصد کتابخانه های عمومی مشهد را ساخته خیرین دانست و اعلام کرد: تاکنون 9 کتابخانه در مشهد به طور کامل از طرف خیرین واگذار شده است که در قالب کتابخانه‌های عمومی فعالیت می‌کنند و کتابخانه‌های ثارالله، رضوی و هجرت از آن جمله هستند.

وی درخصوص ساعت کارکتابخانه ها تصریح کرد: ارائه خدمات کتابخانه های سطح مشهد از ساعت هفت صبح تا هفت شب به صورت یکسره است.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع 49 کتابخانه در سطح شهر مشهد داریم که 26 تا عمومی و زیر نظر مستقیم نهاد کتابخانه های مشهد و 23 تای دیگر مشارکتی است.

پایتخت معنوی ظرفیت بالایی در ایجاد کتابخانه دارد

باقرزاده ادامه داد: 49 کتابخانه با توجه به جمعیت سه هزار و 500 نفری در مشهد پاسخگو نیست و یکی از اهداف انجمن خیرین کتابخانه ساز هم در همین راستا و جذب مشارکت های مردمی است.

رئیس اداره کتابخانه‌های مشهد تصریح کرد: امید است بعد از جشنواره خیرین ترغیب شده و در جهت افزایش کتابخانه ها در سطح شهر و استان گام‌های بزرگتری بردارند.

مرتضی کرباسی مسئول ستاد اجرای جشنواره خیرین کتابخانه ساز هم ابراز کرد: با توجه به محدودیت در مکان سه منطقه شهرداری "1"، "11" و "9" را تلفیق و این جشنواره در زمان اعلام شده در مجتمع امام رضا(ع) برگزار می شود.

تجلیل از خیرین برتر در حوزه کتابخانه سازی

کرباسی افزود: شناخت انجمن کتابخانه ساز مشهد و فرهنگ سازی در جذب مشارکت مردم و خیرین در ساخت کتابخانه‌های عمومی در سطح استان هدف از برگزاری این جشنواره است که از نهاد های مرتبط با کتابخانه ها مانند شهرداری و آستان قدس و مسئولان نهادهای مختلف برای تجلیل از خیرین برتر در امر کتابخانه سازی استان دعوت شده است.

وی تعداد مهمانان این جشنواره حدود 360 نفر اعلام کرد که 230 نفر از آنها خیرین هستند. (خبرگزاری شهرآرا )

آدرس : مشهد – بلوار معلم – بوستان ملت – مجتمع فرهنگی و هنری امام رضا (ع) - کد پستی: 918861333
سامانه پیام کوتاه : 10002222332222
تلفکس: 05136061617