جذب کمکهای مردمی

آمار سایت

امروز2
دیروز10
این هفته12
این ماه61
مجموع12486

آی پی بازدیدکنندگان : 18.119.131.72
Unknown AppleWebKit Unknown Tue 07 May 2024 10:28
رای دهی:  / 3
ضعیفعالی 

فرماندار مشهد مقدس در این نشست با ذکر اهمیت و جایگاه مطالعه و کتابخوانی در سیاست های فرهنگی نظام اسلامی عنوان داشت مطالعه و کتابخوانی از شاخص های مهم سنجش فرهنگ یک جامعه است و باید در کنار اهتمام ترویج فرهنگ مطالعه ، مطالعه کتابهای مفید مورد توجه مردم قرار بگیرد.

نشست خبری فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان مشهد با حضور  خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد.
علی محمد گلستانی فر در این نشست با بیان اینکه  هر چه جامعه بيشتر با کتاب انس داشته باشد سطح دانشش بالاتر مي‌رود و در نتيجه حركت دولت و جامعه در مسير تحقق منافع ملي تسريع خواهد شد،  عزم همگانی را یک حلقه مفقوده و ضرورت ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی ذکر کرد و خواستار استفاده از ظرفیتهای بخشهای مختلف برای گسترش این فرهنگ شد.

وی با بیان این مطلب که هنوز با جامعه آرمانی فاصله زیادی داریم، تصریح کرد:  به نظر می‌رسد که می‌توانیم اهداف ترسیم شده برای رسیدن به جامعه آرمانی را محقق کنیم، در سند چشم انداز کشور، ایران باید به کشور برجسته در عرصه‌های مختلف تبدیل شود که قطعا برای رسیدن به این اهداف باید سرانه مطالعه کتاب در کشور افزایش یابد.
گلستاني‌فر عنوان كرد: در سالهاي گذشته از سويي قوانين و مقرراتي براي ترويج فعاليت‌هاي مربوط به كتاب و كتابخواني تدوین شده  و از سوي ديگر بزرگان ما از جمله مقام معظم رهبري بارها و بارها در اين زمينه تاكيد داشته‌اند.
فرماندار مشهد خاطرنشان كرد: در همين راستا در سال 1385 نهاد كتابخواني‌هاي عمومي كشور تاسيس شد و پس از آن انجمن خيرين كتابخانه‌ساز نيز به عنوان یک نهاد مردمی برای کمک به توسعه كتابخانه‌ها و گسترش فرهنگ كتاب و كتابخواني تشكيل شد.
رئیس کمیته نهضت مطالعه مفید شهرستان مشهد در ادامه افزود : در كنار انجمن، نهضت مطالعه مفيد نیز ایجاد شد تا مطالعات مردم را به سمت مطالعات مفيد و تاثيرگذار سوق دهد و از ايجاد آسيب و انحراف در جامعه جلوگيري به عمل آورد.
گلستانی فر با تبیین سیاست های کمیته نهضت مطالعه مفید خاطر نشان کرد: باید تلاش کنیم علاوه بر افزایش سرانه مطالعه کتاب در کشور، کتب مناسب با نیاز جامعه هدف نیز به مردم عرضه شود چراکه برخی کتاب های موجود در فضای جامعه زمینه ساز انحرافات فکری و فرهنیگ و سیاسی هستند که صدمات بسیار سنگینی را به کشور وارد می‌کنند.
گلستاني‌فر تصريح كرد: به حمدالله در استان و شهر مشهد اقدامات خوبي در اين زمينه انجام شده است و ما اميدواريم با برنامه‌ريزي انجام شده خروجي فعاليت‌هاي دوستان ما ارتقاء علم و دانش در كشور و نزديك شدن به تحقق اهداف افق 1404 باشد.
در ادامه این نشست رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان مشهد با بیان گزارشی از فعالیت های انجام شده در کتابخانه ها در سال گذشته گفت : 57 هزار و 498 عضو کتابخانه های عمومی مشهد هستند که این میزان 1.9 درصد جمعیت این کلان شهر را تشکیل می دهد.

وی خاطر نشان کرد: به طور متوسط 555 هزار و 725 نفر در هر سال از کتابخانه های عمومی این شهر کتاب به امانت می گیرند و حدود 700 هزار نفر مراجعه کننده آنها هستند.وی افزود: به ازای هر یکصد نفر در مشهد 63 صدم متر مربع فضای مفید کتابخانه وجود دارد که بر اساس اهداف و افق 1404 این میزان باید به هشت متر افزایش یابد.

باقرزاده در پایان با تشریح برنامه های  هفته کتاب و کتابخوانی در شهرستان مشهد مهمترین برنامه های این هفته را  همایش کتابداران کتابخانه های عمومی، اففتاح طرح سبد کتاب در مدارس شاهد نواحی ده گانه شهرستان مشهد و نواخته شدن زنگ کتاب در مدارس ، پرده برداری از لوح یادمان خیرین در کتابخانه های عمومی خیرساز و تقدیر از کتابخوانان نمونه کتابخانه های عمومی  ذکر کرد.

کرباسی عضو هیات مدیره انجمن خیرین کتابخانه ساز شهرستان مشهد نیز در ادامه افزود : از مجموع 51 باب کتابخانه عمومی در مشهد ، 25 باب عمومی و بقیه مشارکتی هستند که از مجموع کتابخانه های مشارکتی 11 باب توسط خیرین در محیط های مساجد، ادارات و شخصی واگذار شده است.
وی از اصحاب رسانه به عنوان حامیان معنوی و فرهنگی این انجمن یاد نموده و گفت : تلاش در این مسیر جز با اراده عمومی ممکن نخواهد بود .

وی برنامه های این انجمن را در هفته کتاب شامل دیدار اعضای انجمن خیرین کتابخانه ساز شهرستان مشهد با خانواده معظم شهدا و برخی از مقامات دولتی مرتبط - برگزاری برنامه هم اندیشی انجمن خیرین کتابخانه ساز شهرستان مشهد و انجمن کتابداری شاخه خراسان به منظور تقدیر از خیرین شاخص شهرستان - پرده برداری از لوح یادمان خیرین در کتابخانه های عمومی خیر ساز - برگزاری مسابقه با موضوع کتاب و کتابخوانی و خیرین در طول هفته کتاب - برپایی ایستگاه جذب کتابهای اهدایی اعضا و مراجعین به کتابخانه های عمومی - انجام تبلیغات محیطی در میادین سطح شهر عنوان نمود .

 

آدرس : مشهد – بلوار معلم – بوستان ملت – مجتمع فرهنگی و هنری امام رضا (ع) - کد پستی: 918861333
سامانه پیام کوتاه : 10002222332222
تلفکس: 05136061617